Lauantai 06.04.2019

MAN TGE 3.180 RETKIAUTO vm 2019

2.0 TDI, 180HV, 8-portainen Automaatti

CARSPORT-varustelu, GLE - V.I.P

RETKI: 6 VRK Espoo-Hämeenlinna-Tornio-Karesuvanto-Kilpisjärvi—Tromsø-Kilpisjärvi-Hämeenlinna-Espoo 2870 km.

Sain kunnian koeajaa edellämainittua autoa vajaan viikon ja samalla tehdä naisten jääkiekkoa edistävää työtä ympäri Pohjolaa - nukkuminen ja jäähallilla olo mukaan laskien reissun keskituntinopeus oli 20,5km/h, joten jonkinlainen tuntuma ehti muodostua siitä, millainen ajokki on kyseessä.

Ensituntuma oli, että WAU, mahtava laite kaikilla herkuilla, mutta pohjalla poltti epätieto, että onko kaikista sähköherkuista apua pitämään kuski ja auto kasassa reissussa, joka ajomäärältään oli jotain järjettömän ja hulluuden välissä - eritoten, kun paluumatkalla oli tarkoitus lasketella saman vuorokauden sisään 1117km Kilpisjärveltä Hämeenlinnaan.

Ajomäärän lisäksi pieni pelko peräsimessä vanhalle Quattro-kuskille oli epäilys auton selviytymistä talvisessa olosuhteissa perimmäisessä Pohjolassa - MAN nimittäin oli etuvetoinen ja varustettu vain kitkarenkain, joten lähtöä edeltävänä yönä näin pieniä painajaisia Norjan jyrkistä mäistä ja kunnon talvikelistä.

Ensimmäinen tuntuma autoon oli maantietä - ainoastaan Espoon MAN Centeristä Hämeenlinnaan ajo tuolla tunnin matkalla tulin varmaksi siitä, että tämä auto olisi hyvä ajaa - maantieajo oli nimittäin täysin vaivatonta, kunhan nyt lähinnä muisti ohjata ja tarkkailla ympäristöä.

Sujuvasti vaihtava 8-portainen automaatti ja tutka-avusteinen vakionopeussäädin yhdistettynä erinomaisen ajoasennon tarjoavaan penkkiin kertoi, että ihan heti ei tulevan viikon konttorissa ongelmia tule etenemisen suhteen.

Nautinnollisimpana yksityiskohtana täytyy nostaa esiin kuljettajan penkin hierontalaite, eli nappia painamalla kuljettajan alaselkää hierotaan penkin sisältä jopa melko voimakkaasti ja täytyy sanoa, että kun sitä käytti tasaisin väliajoin, niin ajamisessa puutui mieli ennen kehoa.

Kokonaisuutena TGE oli maantiellä muutenkin kuin kotonaan ja iso kori liikkui moottoritienopeuksissakin kevyesti ja vääntävästi, vaikka voimanlähteenä oli vain 2.0 TDI, mutta sen 180 hevosta puski autoa kyllä mukavasti eteenpäin todetun keskikulutuksen jäädessä silti alle 10 litran, mikä ei todellakaan ole paha, koska matka sisälsi pitkät pätkät 100km/h rajoitusaluetta ja kyydissäkin oli seitsemän henkilöä ja vastaava määrä lätkäkasseja ja muita varusteita.

Oikeastaan jo menomatkalla Tornioon mennessä tulin todenneeksi, että kyseessä on aivan loistava ja tilava reissupeli, jonka ainoa pelko matkassa oli vaikeat säät ja Norjan mäkiset maastot ja niiden yhdessä tuomat haasteet auton etenemiskykyyn.

Huoli oli kuitenkin pääpiirteissään turha, sillä MAN ajonvakautusjärjestelmä ja luistonesto yhdistettynä Continentalin 235/65 R 16 C -kitkarenkaisiin vei auton melkein kaikkialle mihin kuski sen halusi - loppuviimein vaivattomasti.

Matkalla oli loskaista moottoritietä, isoja lumisia mäkiä, auraamatonta mökkitietä ja paljon muuta, mutta suuntavakaus ja eteneminen oli varmaa ja pääosin kuskin pokka petti aiemmin, kuin auton meno. Ainoana poikkeuksena oli Tromsøssa suuren mäen huipulla ollut omakotitalojen alue, jossa kapella kadulla liki kilometrin mittaiseen osin hyvin jyrkkään mäkeen ei saanut vauhtia haettua ja niin puolen välin jälkeen piti yritys luovuttaa ja pakitella muutama sata metriä sopivalle kääntöpaikalle uuden reitin etsimistä varten.

Ison auton pakituksessa hyvien peilien lisäksi MANnissa on apuna myös peruutuskamera, joka auttoi hyvin hahmoittamaan pitkän perän liikkeet ohjaamosta käsin.

Alla on vielä eroteltuna eri osa-aluiden kommentit, mutta henkilökohtaisesti voin vilpittömästi suositella MAN TGE:n retkimallia keikkaan kuin keikkaan.

TEKNIIKKA

Loistava automaatti ja tehokas moottori maltillisella kulutuksella - erityisesti huomioiden auton koko. Vastaava määrä apuvälineitä ja pinta-alaa, niin alle 10 litran kulutusta saanee hakea kaukaa.

TILAT

Kuljettajan penkissä mahtavat säädöt hyvään ajoasentoon jopa hulluihin päiväetappeihin ja matkustajien haastattelun perusteella TGE:ssa matkustamien oli paljon mukavampaa, kuin pelireissujen normaaleissa busseissa - yksilölliset penkit, joissa tilaa ympärillä antavat hyvät mahdollisuudet asennon vaihtamiseen tai vaikkapa pieneen jaloitteluun hetkittäin.

Tavarankuljetustilasta käytimme ehkä 30%, vaikka mukana oli tosiaan 7 täyttä lätkäkassia ja saman verran muita laukkuja ja vino pino eväitä. Takaboxi ei ollut edes puolillaan ja kuljetustilaa olisi ollut vielä myös matkustamon puolellakin, eli kyllä TGE:lla voi tilojen puolesta lähteä useammankin viikon reissuun ja sopivalla varustuksella pari ihmistä mahtuu matkustamon lattialla myös yöpymäänkin.

VARUSTEET

Kaikki mitä tarvitsee ja vähän päälle - mikroa ei tullut testattua, mutta sekin autossa löytyi. Melko tilava jääkaappi piti urheilijoiden proteiinijuomat mukavan viileänä ja viihdejärjestelmässä oli navigaattorin lisäksi kaikki nykyajan mediaherkut tarjolla.

AJETTAVUUS

Aiemmin kerrottua mäkeä lukuunottamatta MAN TGE oli loistava kulkupeli ja maantiellä auto on erittäin vakaa ja suorastaan nautinnollinen ajettava.

YHTEISTYÖSSÄ

Hämeen sanomat